Waardecheque ontvangen? en zie jouw persoonlijke korting!

In gesprek met… de schoenmakers

 topbanner schoenmakers

Bij Schuurman Schoenen staat service hoog in het vaandel, daarom bieden wij de service dat je jouw gekochte schoenen kunt laten repareren als er iets aan scheelt! Je schoenen komen dan bij onze interne schoenmakers Alex en Benno terecht. In hun werkplaats binnen het servicekantoor van Schuurman Schoenen Neede vertellen ze wat het vak schoenmaker allemaal inhoudt.

Profiel:

Naam:

Aantal jaren werzaam bij Schuurman Schoenen:

Lievelingsmerk schoenen:

Alex Gosen

6 jaar

Ecco

Benno Griess

13 jaar

Ecco

Hoe lang zitten jullie al in het vak?

Alex: Ik ben begonnen in 1985 als leerling schoenmaker. Na drie jaar behaalde ik mijn vakdiploma en heb ik een tijdje voor mijzelf gewerkt. Daarna ging ik de orthopedie in waar ik ongeveer acht jaar heb gewerkt. Na de crisis ben ik bij Schuurman Schoenen terecht gekomen.

Benno: Nadat ik in 1986 uit dienst kwam ben ik bij mijn vader in de fabriek gaan werken. Daar heb ik geleerd schoenen te maken. Toen ik in 2006 bij Schuurman Schoenen terecht kwam, heb ik het schoen herstellen geleerd van Gerard, onze oude schoenmaker.

Hoe word je schoenmaker?

Benno: Je kunt in Utrecht een opleiding volgen om schoenmaker te worden, maar van wat ik heb gehoord stromen de meesten daarna door naar het ontwerpen van schoenen. Slechts één of twee leerlingen willen écht schoenmaker of schoenhersteller worden. Het is een uitstervend ras. Er komen bijna geen nieuwe schoenmakers bij. Of niet, Alex?

Alex: Nee, ik denk het niet. Wij zijn één van de laatsten die in het vak zitten. Ik werd op een andere manier schoenmaker. Toen ik een jaar of 24 was kwam ik uit dienst. Op een dag stond er een advertentie in de krant: ‘Gezocht! Leerling schoenmaker’. Mijn vader vond het wel wat voor mij, dan kon ik met mijn handen bezig. Ik ben op sollicitatie geweest, aangenomen en sindsdien ben ik schoenmaker.

Op een normale werkdag beginnen Alex en Benno om 08:00 uur met een kop koffie. Daarna repareren ze de schoenen die de filialen opsturen. Als klant van Schuurman Schoenen kun jij namelijk je schoenen bij onze schoenmakers laten repareren als er iets aan kapot gaat. Stel bijvoorbeeld dat er een veterringetje kapot is gegaan van je laars, dan kun je die schoen naar de winkel brengen. Vanuit de winkel wordt hij dan naar het servicekantoor in Neede gestuurd waar hij bij Benno en Alex terecht komt. Zij zorgen ervoor dat jouw schoen er weer pico bello uit komt te zien en gaat de volgende dag al weer terug naar de winkel. De winkel neemt dan vervolgens contact met je op om jouw schoenen op te halen!

Het mooiste aan het repareren van schoenen vindt Benno het herstellen van schoenen die in de ogen van de klant niet meer te maken zijn. Als hij er dan weer iets moois van kan maken, vindt hij dat erg fijn.

Wat zijn de meest voorkomende reparaties?

Alex: Van veel schoenen die we binnen krijgen is de hak kapot. Mensen trekken hun schoenen vaak verkeerd uit waardoor dat gebeurt. Kijk, zo! Leg dat maar eens uit in woorden, haha!

Alex doet voor hoe veel mensen hun schoenen uittrekken. Hij duwt met zijn tenen op de hak van de andere schoen om hem zo naar beneden te drukken. Wat er dan gebeurt is dat je de lijm en stiksels beschadigt. De zool komt hierdoor los van het bovenwerk. Zonde!

Alex: Bij veel schoenen kan dat gewoon, maar bij heel veel ook niet. Dat kunnen we ook lang niet altijd herstellen. Dat is erg jammer.

Wat is speciaal aan jullie vak?

Benno: De mooie reparaties maken het speciaal. Dat zijn reparaties zoals een nieuwe hak onder de schoen, een nieuwe zool of bobbels wegwerken. Daarnaast is de afwisseling erg leuk. Bij ons kun je namelijk ook tassen laten repareren!

Alex: Vroeger kregen we mooie reparaties waar je veel mee kon doen. We kregen echt schoenen van 300 tot 400 euro, dat zie je nu veel minder. Tegenwoordig is het meeste wat we binnen krijgen vastlijmwerk en stikwerk. Maar ook dat doen we met plezier, zo kunnen klanten nóg langer van hun schoenen genieten!

Welk moment als schoenmaker is je het meest bijgebleven?

Benno: Ik heb eens de schoenen van Sinterklaas verhoogd! De mantel van Sinterklaas was net vijf centimeter te lang en het zou zonde zijn als hij over de grond sleepte. Dus Sinterklaas vroeg mij of ik zijn schoenen kon verhogen, zodat het niet opviel! De mantel viel over de schoenen heen, dus niemand zag dat de Sint op plateauzolen liep. Dat vond ik wel een speciale klus!

Alex: Mensen die verhogingen onder schoenen nodig hebben blijven mij bij. Ik heb voor een oudere man eens negen centimeter onder zijn schoen gezet. Dat is niet niks! Daarnaast heb ik weleens contact met één van onze klanten om te vragen hoe de schoen bevalt. Om dan te horen dat de schoen geweldig zit en ook de orthopeed dik tevreden is, is fijn om te horen.

Nou, bij Alex en Benno kun je dus met alles terecht! Geen klus is ze te gek. Zijn jouw schoenen nou écht niet meer te repareren? Neem dan eens een kijkje in onze webshop of in één van onze winkels! Daar staan gloednieuwe schoenen te wachten tot jij ze aanschaft 😉